blog.empikfoto.pl

Historia fotografii – poznaj ją z Empik Foto

historia fotografii

Historia fotografii to fascynująca podróż przez czas i technologię, która pozwoliła ludziom uchwycić chwile i wydarzenia z przeszłości. Od pierwszych eksperymentów z obrazami świetlnymi po rewolucyjny rozwój cyfrowej fotografii. Ta dziedzina sztuki i nauki przeszła niesamowitą ewolucję. Odkryjmy razem korzenie fotografii i jej niezwykły rozwój na przestrzeni wieków.

Początki fotografii

Podobno już w starożytnej Grecji Arystoteles i Euklides zauważyli zjawisko powstawania obrazu po przejściu promieni słonecznych przez niewielki otwór. Arystoteles obserwował światło przechodzące między liśćmi przy częściowym zaćmieniu słońca i zauważył odwrócony obraz.

 

Promień wpadający przez niewielki otwór  do zaciemnionego pudełka. Obraz zostaje odwrócony.

Niedługo po pierwszych obserwacjach powstało urządzenie, wykorzystujące to zjawisko – Camera Obscura (łac. ciemna komnata).

Camera zbudowana jest z pudełka/pomieszczenia (ciemnego wewnątrz) do którego przez mały otwór wpada światło tworząc odwrócony obraz.  Na jednej ściance znajduje się niewielki otwór, przez który dostaje się światło, a na drugiej materiał, na którym obserwujemy obraz.

 

Camera Obscura

W starożytności służyła astronomom do obserwacji rocznych torów, po jakich poruszają się planety i gwiazdy. Camera obscura była niegdyś pomocna malarzom przy poprawnym odzwierciedlaniu perspektywy.

Z pomocy camera obscura korzystał z pewnością  Leonardo da Vinci, Vermeer, Canaletto i wielu innych malarzy choć nie była to rzecz, do której artyści otwarcie się przyznawali.  W przypadku Canaletta, dzięki pracy z Camera Obscura obrazy są tak wierne rzeczywistości, że na ich podstawie można było odbudować część zburzonej Warszawy.

Camera Obscura służyła też jako miejsce rozrywki. Tworzono pomieszczenia, w których pojawiał się odwrócony obraz. Okazuje się , że i dziś wiele osób uznaje to zjawisko za świetną zabawę. Dominika wraz z przyjaciółmi stworzyli Camerę Obscurę w pokoju jednej z kamienic. Na naszej tablicy pokazała zdjęcia dokumentujące to wydarzenie.

Camera Obscura z inicjatywy ekipy „Pod Kopułą”

Camera Obscura z inicjatywy ekipy „Pod Kopułą”

Pierwszy mechanizm wykorzystywany w fotografii był jak widać znany od dawien dawna.

Nowe zjawiska w fotografii

W 1727 Johann Heinrich Schulze odkrył zjawisko światłoczułości soli srebra. Do powstania fotografii potrzebowano jednak sposobu na połączenie tych dwóch zjawisk oraz utrwalenie obrazu. To niestety zajęło troszkę czasu.

Nicephore Niepce przez wiele lat pracował nad tym, aby uchwycić ulotny obraz powstający w Camera Obscura. w 1816 roku uzyskał swoje pierwsze heliografy. Niestety nie potrafił ich utrwalić i po krótkim czasie znikały one z materiału światłoczułego. W 1827 roku udało mu się wykonać i utrwalić za pomocą bituminu pierwszy obraz. Był to widok z okna jego pracowni.

Nicephore Niepce „Widok z Okna Pracowni”  1827r.

Niepce przesłał swoje prace do Royal Society, jednak nie opisał dokładnie jak otrzymał obraz przez co jego raport został odrzucony. Zrezygnowany Niepce zaprzestał działań w tym temacie, a dotychczasowe prace oddał znajomemu botanikowi. Jakiś czas po jego śmierci negatywy zaginęły. W roku 1951 prace odnalazły się na strychu w walizce pewnej zmarłej kobiety, wciśnięte pomiędzy ubrania i książki! Obraz był niestety prawie niewidoczny.  To co widzimy na załączonym zdjęciu jest efektem odtworzenia obrazu w laboratorium Kodaka.

Za względu na odrzucenie przez Royal Society prac Niepca, przez wiele lat za wynalazcę fotografii uznawany był Louis Jacques Daguerre. Oto zdjęcie, które w historii fotografii zapisuje się jako pierwsze zdjęcie człowieka.

Louis Jacques Daguerre „Boulevart du Temple” 1839r.

Paryska uliczka w ciągu dnia jest pusta? Przecież o tej porze powinna tętnić życiem. Ze względu na długi czas naświetlania ludzie nie zostali zarejestrowani na fotografii. Na zdjęciu widzimy wyraźnie jedynie człowieka korzystającego z usług Pucybuta… Przez dłuższy czas musiał on stać nieruchomo i dlatego zachował się na zdjęciu.

Louis Jacques Daguerre odkrył, że wystawiając najpierw srebro na działanie par jodu przed ekspozycją, a następnie po zrobieniu zdjęcia na opary rtęci, mógł uzyskać obraz utajony (negatyw przed wywołaniem). Obraz utrwalał poprzez kąpiel w roztworze soli kuchennej. 7 stycznia 1839 roku Louis Jacques Daguerre ogłosił, że wynalazł proces zwany dagerotypem.
” Michał” fot. Robert Danieluk
No i zaczęło się! Niepce, Daguerre. Następnie Talbot, który pokrył kartkę papieru chlorkiem srebra, żeby uzyskać natychmiastowy negatyw – kolotypia. George Eastman udoskonalił ten proces, który obecnie jest główną technologią wytwarzania filmów fotograficznych.

Pierwsze barwne fotografie

Pierwsza barwna fotografia została wykonana w 1861 roku przez szkockiego fizyka Jamesa Clerka Maxwella. Przedstawiała wstążkę tartanu.
James Clerk MAxwell „Wstążka Tartanu” 1861r.
Pod koniec XIX wieku fotografia została rozpowszechniona, z czym nieodłącznie związany jest Slogan reklamowy Kodaka ” You press the button, we do the rest ” (Naciskasz spust, a my robimy resztę)  z okazji wejścia na rynek aparatu Kodak Georgea Estmana w 1888 roku i rozpoczęcia seryjnej produkcji aparatów. W ‎1969 roku powstała pierwsza matryca CCD i rozpoczęła się era fotografii cyfrowej.
Od roku 2005 sprzedaje się już więcej aparatów cyfrowych niż analogowych. Zapytaliśmy się Fanów, czy jeszcze zdarza im się robić zdjęcia „na filmach”. Odpowiedzi były różne. Niektórzy nigdy nie dotykali analogowych aparatów, inni wykonują zdjęcia analogowe nawet na średnim i dużym formacie. W ostatni wtorek pojawiło się pytanie „Kto jest autorem zdjęcia uznawanego za pierwsze zdjęcie modowe?” Przysporzyło ono trochę problemów.
Kilka osób odpowiedziało, że był to Guy Bourdinto, 1955 rok i lutowe wydanie francuskiego Voguea. My jednak jesteśmy zdania, że pierwszy był Horst i jego Gorset Mainbochera z 1939r.
Horst P. Horst „Gorset Mainbochera”  1939r.

Na koniec przypomnieliśmy zdjęcie wykonane przy pomocy mokrej metody kolodionowej. Pierwsze wejście na szczyt Mont Blanc z aparatem. Wyobrażacie sobie wejście na Mont Blanc z wielkim aparatem, chemikaliami i ówczesnym sprzętem „wspinaczkowym”?

Exit mobile version